אחד הנדבכים החשובים בחינוך וולדורף בגיל הרך הוא הריתמוס.
פירוש המילה ריתמוס הוא קצב כלשהו שחוזר על עצמו, ובהקשר של חינוך וולדורף מושג זה מתייחס למקצב הפנימי, מקצב החיים.
חייו של האדם, כמו כל יצור בטבע, משולבים בריתמוסים רבים: יום ולילה, עונות השנה, מערכת הדם, מערכת הנשימה ועוד. גם בגני וולדורף קיימים ריתמוסים קבועים שמטרתם לאפשר לילדים התפתחות מיטיבה בתוך מקצב החיים הטבעי.
הריתמוס מקנה לילדים תחושת ביטחון ומסגרת יציבה בתוכה הם חופשיים לחקור, לשחק, לדמיין וליצור.
הריתמוס בגן מתחלק לשלושה רבדים:
❀ ריתמוס יומי- סדר היום
❀ ריתמוס שבועי- סדר השבוע
❀ ריתמוס שנתי- המהלך השנתי של העונות והחגים
כלל הריתמוסים מתואמים לתהליך הנשימה– שאיפה ונשיפה. כשם שהשאיפה מכניסה את החוץ פנימה, ההופך להיות חלק מגופנו, והנשיפה הינה תהליך של שחרור מתוכי החוצה אל העולם-
כך הריתמוס היומי בגן בנוי מזמנים של איסוף והתכנסות בהם הילד מקבל אל עצמו תוכן מן החוץ וכן מזמנים של שחרור, בהם הילד מבטא את עצמו מבפנים החוצה. סדר היום בגן בנוי כך שהתנועה בין השאיפה לנשיפה היא לסירוגין, ממש כמו שהיא קורית בגופינו:
❀ נשיפה: משחק חופשי במקביל לשולחנות עבודה ויצירה- הילד מביא לידי ביטוי את אישיותו המתפתחת, את כל אשר חי בו ואת כל אשר ספג בצורה חופשית וספונטנית.
❀ שאיפה: מעגל בוקר- הילד סופג את התכנים שמובאים במעגל ע”י חיקוי תנועות הגננת בתנועה, דקלום ושירה. באמצעות המעגל הוא לומד אודות העולם שסובב אותו ומקבל השראה לכל אשר אפשרי לו כאדם בעולם.
❀ נשיפה: זמן חצר- שוב סדר היום עובר לזמן של משחק חופשי, הפעם בחוץ, בו הילד יכול לשחרר את כל אשר ספג, לבטא ולחקור את כוחותיו הפנימיים. פעמים רבות מביאים הילדים באופן ספונטני אל תוך המשחק החופשי ביטוי ועיבוד למה שספגו במעגל.
❀ שאיפה: מפגש סיפור- כעת לאחר ששיחרר וביטא עצמו באופן חופשי, הילד שוב מוזמן להרפות, להתכנס פנימה ולהיות מוזן בתוכן שמביא איתו הסיפור.
הריתמוס השבועי בגן מתבטא בשני אופנים:
*תפריט שבועי קבוע עם מאכלים קבועים לכל יום בשבוע
* פעילות קבועה שמתרחשת בכל יום בשבוע בשולחנות העבודה או בחצר/טיול. ריתמוס כזה יכול להיות לדוגמא:
❀ יום א’: שולחן בצק בו אופים לחמניות לארוחות הבוקר
❀ יום ב’: שולחן ציור
❀ יום ג’: פיסול בפלסטלינה
❀ יום ד’: מלאכה עונתית מתחלפת בהתאם לריתמוס השנתי של החגים והעונות
❀ יום ה’: נקיונות לקראת סופ”ש
❀ יום ו’: הכנת חלות לשבת
* אחד הימים יוקדש באופן קבוע גם לטיול מחוץ לגן
הריתמוס השנתי הינו הריתמוס של עונות השנה והחגים והוא מובא לגן ע”י התכנים והפעילויות השונות במפגש הבוקר (המעגל), הסיפור, מלאכות היד, הדקלומים, השירים, המשחקים, פעילויות החצר, המטבח וימות החג. גם כאן קיימת חזרתיות כשכל מעגל וסיפור חולשים על תקופה של כשלושה שבועות. כמו כן המפגש הנשנה בתכנים שנה אחר שנה מייצר גם הוא את חווית הריתמוס השנתי.
צירוף כלל הריתמוסים בגן: היומי, השבועי והשנתי, יוצרים תחושה של נינוחות והרגשה שהעולם הוא מקום בטוח- חוויה של “אני יודע למה לצפות”, ושל “לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ“, מה שבונה בילד בסיס מאוזן ומווסת להתמודד בעתיד עם ההיבטים הלא בטוחים שקיימים בעולמנו.