“כָּל בֹּקֶר מֵחָדָשׁ אֶאֱסֹף אֶת אֲבָרַי
אֶתְפֹּר אוֹתָם מֻשְׁלָם, בְּצֶלֶם אֱלֹהַי
שׁוּב וָשׁוּב לֹא אֶשְׁכַּח אֶת מְלֶאכֶת קִיּוּמִי” (מתוך שיר שלי)
ימים קשים כאן, הקרע מורגש בעוצמתו והחוויה כאוטית. בתקופות קשות בחיי המלאכות הצילו אותי, בייחוד מלאכות החוט.
משהו בתנועה החזרתית, בחוויה של חוט בודד שנשזר עם עוד חוטים ויוצר מצרף אסתטי, שימושי- יצר מרגוע בתוכי, כמו הונחו הדברים במקומם. כך עבורי, כך גם עבור הילדים שנפשם הרכה מבקשת בטחון.
ויש עוד הרבה סיבות למה כדאי ללמד ילדים מלאכות חוט:
טוויה ~ שזירה ~ אריגה ~ סריגה ~ תפירה ~ ריקמה
❀ בעזרת מלאכות החוט ניתן ליצור פרוייקטים ממושכים שנפרשים על פני תקופה. תהליכים אלו עוזרים לטפח איכויות של התמדה, סבלנות ודחיית סיפוקים. איכויות שהן מצרך נדיר בתרבות העולם המהיר שבה אנו חיים.
❀ למלאכות אלו יש אופי חזרתי-מדיטטיבי, דבר אשר מרגיע, מקרקע ויוצר תחושת בטחון בילדים, כמו גם אקלים נינוח בגן או בכתה.
❀ עבודה עם מלאכות אלו מטפחת בילדים תחושת מסוגלות ומפתחת בהם עצמאות. אט אט הם נוכחים איך נרקמים ומתהווים להם חפצים שימושיים שהם תוצר של מעשה ידיהם. חוויה זו היא משמעותית ביותר כבסיס לכל עשייה עתידית שיירצו להוציא מהכוח אל הפועל, הן כבוגרים בעתיד.
❀ מלאכות החוט עוזרות לפתח את הכשרים ההתפתחותיים שנרכשים בגיל הצעיר: מוטוריקה עדינה, תיאום עין-יד, בידול שרירים וחיזוק אצבעות, וויסות כוח וטונוס שרירים וחציית קו-אמצע. פיתוח בריא של כשרים אלו בונה בסיס איתן להמשך הלמידה בגיל ביה”ס.
❀ התוצרים של מלאכות אלו פשוט יפים והאפשרויות הגלומות בהן הן לחפצים שימושיים והן לאלמנטים קישוטיים, הן פשוט אינסופיות!
הלוואי שהקרע יתאחה
שנמצא את עצמנו כל אחד כמו חוט בודד
כחלק ממארג יפה, צבעוני וחזק-
קרקע יציבה לגדל בה את ילדינו.